top of page

Voedingstips voor een gezond hart

Als ANIOS Cardiologie zie ik dagelijks patiënten die lijden onder de gevolgen van aderverkalking, of te wel in medische terminologie 'atherosclerose'. Aderverkalking zorgt voor vernauwing van de vaten. Er kunnen zogenaamde plaques (zie het als aangekoekte dikke kalklaag met wat vet) ontstaan, welke ook kunnen 'losschieten' en een belangrijk vat blokkeren. Als dit vat een kransslagader is, met andere woorden een vat dat het hart zelf met zuurstof verzorgd, kan dit grote schade geven aan het hart met niet zelden een hartstilstand.



Hart- en vaatziekten staan op dit moment op nummer 1 op de lijst van de meest dodelijke ziekten. (Bron: Global burden of disease study)

Het fascinerende daarvan is, is dat wereldwijd slechte leefstijl en ongezonde voeding op plaats 1 staat van de grootste risicofactoren voor vroegtijdig overlijden. Een gezonde leefstijl verlaagt het risico op hart-en vaatziekten met 66%. (PMID: 30241617)


Het goede nieuws is dus dat je veel zelf kunt doen!



Hier de meest gestelde vragen rondom cardiovasculaire gezondheid.

Hoe schadelijk is passief roken voor het hart en de bloedvaten?

Passief roken, ook bekend als het inademen van tabaksrook uit de omgeving, kan aanzienlijke schade aanrichten aan het cardiovasculaire systeem. Zelfs als iemand zelf niet rookt, kan het inademen van tabaksrook uit de omgeving ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van het hart en de bloedvaten. Hier zijn enkele van de schadelijke effecten van passief roken op het hart en de bloedvaten:

  1. Verhoogd risico op hartziekten: Passief roken verhoogt het risico op hartaandoeningen, waaronder coronaire hartziekten, beroertes en hartaanvallen. Dit komt door de schadelijke stoffen in tabaksrook, zoals koolmonoxide en andere chemische verbindingen die de bloedvaten beschadigen en het cholesterolgehalte verhogen.

  2. Verminderde doorbloeding: De bloedvaten kunnen vernauwen door de effecten van tabaksrook, wat de doorbloeding belemmert. Dit kan leiden tot hoge bloeddruk en verminderde zuurstoftoevoer naar de organen en weefsels.

  3. Atherosclerose: Passief roken draagt bij aan de vorming van plaque in de slagaders, wat bekend staat als atherosclerose. Deze plaque bestaat uit vet, cholesterol en andere stoffen die zich ophopen op de vaatwand en de bloedstroom belemmeren.

  4. Verhoogde bloedstolling: Passief roken kan de bloedstolling bevorderen, wat kan leiden tot de vorming van bloedstolsels. Deze stolsels kunnen de bloedvaten blokkeren en tot ernstige complicaties leiden.

  5. Verhoogde bloeddruk: Blootstelling aan tabaksrook kan de bloeddruk verhogen, zelfs bij mensen die normaal gesproken geen hoge bloeddruk hebben. Dit verhoogt het risico op hartaandoeningen.

  6. Schade aan het endotheel: Het endotheel is het dunne laagje cellen dat de binnenkant van bloedvaten bedekt. Tabaksrook kan het endotheel beschadigen, waardoor de bloedvaten minder goed in staat zijn om te reageren op veranderingen in de bloeddruk.

  7. Schadelijke effecten op kinderen: Kinderen die worden blootgesteld aan passief roken lopen ook een verhoogd risico op gezondheidsproblemen, waaronder een hoger risico op hart- en vaatziekten later in het leven.

Het vermijden van tabaksrook, zowel actief als passief, is van cruciaal belang voor het behouden van een gezond cardiovasculair systeem. Als je rookt, overweeg dan om te stoppen, en vermijd rokerige omgevingen zo veel mogelijk. Als je niet rookt, probeer dan in een rookvrije omgeving te verblijven om jezelf te beschermen tegen de schadelijke effecten van passief roken. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig meeroken (werk, thuis, in buitenruimtes) het risico op hart- en vaatziekten voor de niet-roker met 30-40% toeneemt. (PMID: 31833635) Voor vrouwen is roken 25% nóg schadelijker dan voor mannen. (PMID: 21839503) Je hebt het waarschijnlijk al duizenden keren gehoord en vandaag hoor je het voor de 2998ste keer. Roken is slecht voor de gezondheid! Als je rookt, stop er meteen mee. Als je niet rookt, begin er dan niet aan en voorkom dat je sigarettenlucht van anderen in adement.


Kan cholesterolverlagende voeding net zo effectief zijn als een statine (medicijn dat cholesterol verlaagd)?

Hoe kunnen toegevoegde suikers voor slechte vaten zorgen?

Welke olie is het beste voor hart- en bloedvaten?

Hoe zit het met de omega-3 index en het risico op hart- en vaatziekten?

Mijn huisarts zegt altijd dat ik mijn LDL-cholesterol moet verlagen. Maar wat is dan een goede waarde? Welke waarde gaat gepaard met het laagste risico?


229 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page