11 tips om goedkoop vegan te eten

Bijgewerkt op: 12 okt. 2020

Plantaardig eten is duur?!

Hoeft niet, kan wel.

Als je op insta al die mooie super smoothiebowls en buddha bowls ziet langskomen, dan zou je denken van wel. Maar als je puur kijkt naar de 5 hoofdgroepen binnen een gezond en plantaardig dieet, dan hoeft een vegan eetpatroon helemaal niet duur te zijn. In deze blogpost deel ik je mijn ultieme 11 tips hoe je goedkoop boodschappen doet.


Hier de 5 hoofdgroepen nog een keer op een rijtje voor iedereen die ze nog niet kent (mijn coachees en deelnemers van Écht (w)eten kunnen ze inmiddels dromen):

1. Groente

2. Fruit

3. Volkoren Granen

4. Peulvruchten

5. Noten en zaden

Je ziet dat behalve noten en zaden, de overige bestanddelen van een plantaardig dieet niet per se duur hoeven te zijn.

In deze blogpost wil ik je 11 tips meegeven hoe je gezond en volwaardig plantaardig kunt eten zonder daarvoor onnodig veel geld uit te geven.

Pak een kop thee erbij en ga er even voor zitten om deze blogpost voor waardevolle tips en weetjes te lezen.

Veel lees plezier!


1. Dure superfoods zijn nergens voor nodig.


Van gojibessen, acai, hennepzaad, kimchi, vegan parmasaan, spirulina en proteinpowder; je ziet het alles langskomen.

Maar heb je dat ook echt nodig?

Nee! Het is leuk om ze zo hier en dan in je dieet te hebben, maar superfoods bevatten geen andere voedingsstoffen die je niet ook in 'gewone' voedingsmiddelen terug kunt vinden.


Waarom heten superfoods dan eigenlijk superfoods?

Die naam is een keer tot stand gekomen om een groep voedingsmiddelen die per 100g bovengemiddeld veel voedingsstoffen (vitamines en mineralen) bevatten, aan te duiden. Het woord superfood verkoopt zich ook goed en is in de laatste jaren meer en meer een marketinggag geworden.

Superfoods hoeven trouwens niet altijd duur of fancy te zijn. Lijnzaad is ook een echt superfood! Lijnzaad is rijk aan ijzer, calcium, lignanen en omega-3 en is niet duur. Ook boerenkool, broccoli, sesamzaad, walnoten en amandelen bijvorbeeld zijn echte superfoods. Het is ook maar een vraag van de definitie. Aangezien geen officiële definitie bestaat (1), kun je wel ieder onbewerkt plantaardig product als superfood bestempelen. Bovendien is er vooralsnog gelimiteerd bewijs dat cacao, goji bessen, maca, spirulina, tarwegras, etc een beschermend effect hebben voor het metabool syndroom (combinatie van hoge bloeddruk, overgewicht en glucoseintolerantie).(1)

Dus: Je hoeft niet bergen van exotische superfoods in je kastjes hebben staan om gezond te zijn. Houd het bij goede regionale verse groente en vers (regionaal) fruit. Het duurzaamheidsaspect wat betreft exotische superfoods laat ik nu buiten beschouwing, maar je kunt het je natuurlijk al bedenken....


Maak de switch:

Chia zaad -> lijnzaad

Proteinpowder -> volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden

Goji bessen -> rode paprika

Gerstengras -> boerenkool

Hennepzaad -> pompoenpitten



2. Niet alle groente en fruit hoeft biologisch te zijn.


Mijn to-go-regel is hierbij: alles waarvan ik de huid/ schil mee-eet, koop ik liever biologsich. Maar.. er zijn natuurlijk uitzonderingen. Gelukkig heeft de Environmental Working Group voor 2019 de 'Dirty Dozen', of te wel de 12 soorten groente en fruit die het sterkst belast zijn met pesticiden, opgesteld. (2)


In de 'Dirty Dozen' staan:

1. Aardbeien 🍓

2. Spinazie

3. Boerenkool 🥬

4. Nectarines

5. Appels 🍎

6. Druiven 🍇

7. Perziken 🍑

8. Kersen 🍒

9. Peren 🍐

10. Tomaten 🍅

11. Bleekselderij

12. Aardappels 🥔

+ chilipepers 🌶


Wat je makkelijk ook niet-bio kunt kopen:

- ui 🧅

- witte kool

- avocado 🥑

- mais 🌽

- champignons

- asperge

- zoete aardappel 🍠

- aubergine 🍆

- doperwten

- mango 🥭

- ananas 🍍

- grapefruit

- meloen 🍉

- kiwi 🥝




3. Koop in bulk.


Ik weet, dit is zo een tip je al honderd keer hebt gehoord... Maar wees eerlijk tot jezelf... heb je al die voorraadkast gevuld met pompoenpitten, walnoten, cashewnoten, lijnzaad, zonnebloempitten, etc?

Nee?! Dan is het nu hoogste tijd om dat te doen!

Ik help je op weg:

Via koro-shop.nl kun je havermout, pompoenpitten, dadels, walnoten, etc in grote hoeveelheden in goede bio-kwaliteit kopen!

Als ik meer dan 5000 volgers heb, dan kan ik je helpen met een kortingscode!

(Dus, nodig even al je vriendjes en vriendinnetjes uit om mij te volgen ;-) )