top of page

Huidveroudering tegengaan, doe je zo!

Wetenschappelijk bewezen voedings- en leefstijltips op een rijtje

Je huid is je uithangbord. Een weerspiegeling van je ziel. Aan de huid wordt vaak afgelezen wat de leeftijd is. Een jonge, gezonde, stralende huid is een teken van vruchtbaarheid en gezondheid.

Steeds en steeds meer onderzoek wordt gedaan naar het verouderingsprices en welke rol daarin leefstijl en voeding speelt.

Je hebt twee verschillende soorten verouderingsprocessen.

‘Chronological aging’ en ‘photo-aging’.


Chronological aging is onvermijdelijk. Het komt in jaren. Hoe veel moeite je ook doet, je huid op je 80ste zal nooit meer er zo uit zien als toen je 20 was.

Photo-aging is voor een groot deel met leefstijl en voeding te voorkomen.


Deze process op celniveau versnellen huidveroudering:

  • Oxidatieve stress (Wordt veroorzaakt door zonnestraling, milieuvervuiling, slechte voeding, zware metalen, straling van laptop en co.)

  • DNA beschadiging en gen mutaties (Wordt naar mate je ouder wordt, minder goed hersteld)

  • Telomeer verkorting (Hoe ouder je wordt, hoe korter je telomeren zijn. Er zijn aanwijzingen daarvoor dat de lengte van de telomeren je biologische leeftijd bepalen.)

  • Accumulatie van Advanced glycation endproducts (AGE’s) (Hierin speelt voeding een grote rol. Door bepaalde voedingsbestanddelen ontstaan AGE's.)

  • Inflammatie (Ook hier heeft je voedingsstatus een grote invloed op.)

7 elementen van een goede huidverzorging van binnen die tegen deze factoren werken:

  1. Insmeren, insmeren, insmeren. Niet alleen gezicht, maar ook decolleté en bek. En dat alle seizoenen, 356 dagen per jaar. Ook al zit je in de winter binnen, komen de UV-a stralen door de ramen. UV-A zorgt voor veroudering van de huid.

  2. Water drinken! Water is levensnoodzakelijk. Dat wist je natuurlijk wel. Maar wist je ook dat een gebrek aan water voor ontstekingen in de huid zorgt en veroudering versnelt? Je kunt aan de conditie van de lippen en de huid aflezen wat de vochtstatus van het lichaam is. Hoeveel water per dag is dan nu goed voor de huid? Studies tonen aan dat het beter is om meer dan 2 liter water per dag te drinken, omdat alleen met die hoeveelheid zowel een goede oppervlakkige als diepe hydratatie bereikt wordt.

  3. Een goede verzorging met sporenelementen zoals ijzer, jodium, zink en koper zijn essentieel voor een stralende huid. Hoewel sporenelementen maar in geringe hoeveelheden in het lichaam voorkomen, hebben ze een groot effect op het immuunsysteem van de huid. Koper en zink zijn bijvoorbeeld in het kader van psoriasis (auto-immuunaandoening) veel onderzocht. Het zinkgehalte van de huid is bepalend voor het vermogen tot vernieuwing van de huid. Koper is bijvoorbeeld belangrijk voor de elasticiteit van de huid, het verminderen van fijne lijntjes en rimpels in het gezicht en het bevorderen van de wondgenezing. Bij een lage seleniumstatus is de huid minder goed instaat om vrije radicale onschadelijk te maken.

  4. Een vitaminetekort beïnvloedt de gezondheid van de huid enorm. Het gebrek aan verschillende vitamines kan in het lichaam huidaandoeningen veroorzaken. Een gebrek aan vitamine C kan niet alleen eerste symptomen van een scheurbuik veroorzaken, maar zorgt ook voor een fragiele huid en een verminderde wondgenezing. De hoeveelheid vitamines in de voeding hangt nauw samen met de antioxidantcapaciteit van de huid en dus de glow van de huid.

  5. Tabaksgebruik is een van de grootste gevaren voor de volksgezondheid in de wereld. Jaarlijks sterven wereldwijd miljoenen mensen door roken. Roken kan de dikte van de hoornhuid van de huid veranderen en de huidpigmentatie versnellen. Er bestaat een zekere relatie tussen roken en veroudering van de gezichtshuid. Alcohol is ook een boosdoener voor de huid. Het zijn met name de stofwisselingsproducten van alcohol die een negatieve invloed hebben op het herstel van de huid, waardoor de doorlaatbaarheid van de huid toeneemt en de barrièrefunctie wordt beschadigt. Alcohol beïnvloedt ook het metabolisme van vetten, zoals cholesterol en beïnvloedt de vetsamenstelling van de huid. Er bestaat een sterke oorzaak-gevolg reactie tussen jarenlang zwaar drinken en roken en versnelde veroudering van de huid.

  6. Vetrijk voedsel vertraagd de genezing van de huid doordat het oxidatieve stress en ontstekingsreacties in de huid vergroot. Psoriasis kan bijvoorbeeld door een vetrijk dieet erger worden. Bovendien kan een vetrijk dieet huidontsteking en kanker bevorderen door de schadelijke effecten van UV-B stralen te vergroten. Kies vooral voor de gezonde vetten uit olijfolie, avocado en noten die helpen de huid soepel the ouden. Vermijd verzadigde (dierlijke) vetten.

  7. Sommige onderzoeken hebben ook een nauw verband aangetoond tussen suiker en sommige voedselverwerkingsmethoden (zoals grillen, frituren, bakken, enz.) met huidveroudering doordat ze het ontstaan van AGE’s bevorderen. Een dieet met veel suiker en een grote blootstelling aan ultraviolette straling en het eten van gefrituurd voedsel van de barbecue leiden tot ophoping van AGE's en versnelling van huidveroudering. Chronisch hoge bloedsuikers verminderen het collageen in de huid, waardoor de huid aan elasticiteit verliest.

Collageen: Een wondermiddel?


Collageen is een eiwit en hoofdbestanddeel van dierlijke weefsel. Het is het meest voorkomende eiwit bij zoogdieren. Voorheen werd gedacht dat collageen de gezondheid van de huid verbetert, maar later bleek uit onderzoek dat collageenpeptiden (en niet zozeer het grote eiwit collageen) met een kleiner molecuulgewicht gemakkelijker te absorberen zijn en grotere effecten hebben op de gezondheid van de huid. Collageenpeptiden zijn de bouwstenen van het grote collageen eiwit. Omdat ze kleiner zijn, kunnen ze beter worden opgenomen. Vanwege de potentieel antioxidatieve eigenschappen zijn collageenpeptiden de afgelopen jaren veel bestudeerd. Het is een van de meest populaire supplementen geworden. Het anti-aging effect van collageen op de huid komt waarschijnlijk doordat de lichaamseigen collageenproductie wordt gestimuleerd en collageen veel oxidatieve stress op kan vangen. Daarnaast remt collageen direct ontstekingsprocessen in de huid.



Bron:

Cao C, Xiao Z, Wu Y, Ge C. Diet and Skin Aging-From the Perspective of Food Nutrition. Nutrients. 2020 Mar 24;12(3):870. doi: 10.3390/nu12030870. PMID: 32213934; PMCID: PMC7146365.




450 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page