Er bestaan geen (on)gezonde voedingsmiddelen!

Bijgewerkt: okt 12

De vraag 'Is... gezonder of ...?' slaat eigenlijk nergens op!🤫


Er bestaan namelijk geen ongezonde of gezonde voedingsmiddelen, maar alleen gezonde of ongezonde voedingspatronen.


Een of twee stuk taart per week in het kader van een gezond en volwaardig (plantaardig) dieet zullen je niet veel ongezonder maken.😏

Maar ook: Een of twee appels per week in het kader van een slecht samengesteld en ongezond voedingspatroon zullen je niet veel gezonder maken.🤓


In ieder gezond voedingspatroon kunnen ongezonde voedingsmiddelen een plekje hebben. Het gaat altijd om de hoeveelheid. 🙂


Dit mindset staat geheel in lijn met de wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding en het geeft ons de vrijruimte om niet losse voedingsmiddelen te demoniseren. Zo is het mogelijk om meer relaxt en niet te rigide om te gaan met voedselkeuzes, zodat je op lange termijn een gezond dieet met veel plezier kunt aanhouden.😉


Een dergelijke insteek wordt door de Academy of Nutrition and Dietetics ook wel de ‘Total Diet Approach to Healthy Eating’ genoemd. Het Voedingscentrum geeft ook aan dat het eten van voedingsmiddelen die buiten de Schijf van 5 vallen dagelijks en wekelijks mogen worden genuttigd.😋




4 redenen waarom ook ongezonde voedingsmiddelen een plekje hebben binnen een gezond eetpatroon:


1️⃣ Het helemaal-of helemaal-niet-denken

Het blijkt dat mensen liever horen wat wel gezond is om te eten, dan niet gezond is om te eten. Een overgroot deel geeft aan dat het het eten van favoriete voedingsmiddelen niet wel opgeven. En dat is ook niet nodig! Het helemaal- of helemaal-niet-denken levert een foutief beeld over wat een gezond eetpatroon kan zijn. Sterker nog, dit denkbeeld zorgt er juist voor dat wij ons angstig, hulpeloos of schuldig gaan voelen en voedingsadviezen gaan negeren.😱



2️⃣ Iedereen reageert uniek

Niet iedereen reageert hetzelfde op verschillende voedingsmiddelen. Het kan zijn dat dat zakje chips voor de een ongezonder is dan voor de ander. De een heeft een hogere bloedsuikerpiek na hetzelfde voedingsmiddel dan de ander.😵


3️⃣ Meer gezond eten door ongezonde toevoegingen

Gezonde voedingsmiddelen kunnen door toevoeging van ongezonde voedingsmiddelen, zoals een beetje zout of suiker lekkerder smaken, waardoor het eten van meer gezonde voedingsmiddelen makkelijker wordt. De gezondheidsvoordelen van de groente wegen dat op tegen de eventuele nadelige effecten van het suiker of zout. 🤔

4️⃣ Wanneer een toetje op een bepaald moment 'gezonder' is...

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen een eventueel negatief effect van ‘ongezonde’ voedingsmiddelen teniet doen. Peulvruchten bijvoorbeeld kunnen zowel binnen dezelfde maaltijd als bij de daarop volgende maaltijd een bloedsuikerpiek verminderen. Het eten van witte rijst en tomatensaus samen met peulvruchten is dan gezonder dan alleen de witte rijst met tomatensaus. Of het bewerkte toetje met veel suiker kan na een maaltijd met peulvruchten ‘gezonder’ zijn. Ook azijn heeft zo een bloedsuikerregulerend effect. 🤗


Hebben jouw deze inzichten geholpen en denk je dat jouw maatje hier ook baat bij kan hebben?

Deel dan deze blogpost met hem of haar!


be healthy, be wealthy🌱


Liefs, Viënne ♥️🌞💪🏻

.

#voeding #gezondevoeding #gezond #gezondeten #gezonder #voedingsleer #voedingscentrum #voedingsweetjes #orthorexia #gedachten #gedachtes #plantaardig #gezondeetpatroon #ongezondeten #gezondeleefstijl #leefstijl #wetenschap #vegan #veganistisch #plantaardigeten #plantaardigleven #plantaardigevoeding #voedselkeuzes #gezondgenieten #bewustgenieten

17 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

Follow Academy

For Health

  • AcademyForHealth
  • follow Vienne For Health

tel: 0623113639

info@academyforhealth.nl

kvk: 72358998

btw-nummer: NL002380168B41

© 2020 by Academy For Health. Auteursrechten, druk- en typefouten voorbehouden.