Eet je pijnvrij!?

Bijgewerkt: okt 12

Rugpijn, kniepijn, hoofdpijn of pijn in de gewrichten? Met ons mechanistisch denken over het bewegingsapparaat alleen, lijkt het alsof wij gewrichtspijnen niet onder de knie krijgen. Onderschat wordt welke rol het bindweefsel in het ontstaan van pijnklachten speelt.


Rugpijn die gewoon niet weg wil, hoewel je toch al zo goed bezig bent met de oefeningen van de fysiotherapeut? Niet wanhopig zijn. Je bent op de goede weg, maar je mist een cruciale sleutel voor een pijnvrij leven. En weet je wat het beste in deze is? De sleutel heb je zelf in de hand!


Het bindweefsel daarover hebben wij allemaal misschien wel wat gehoord, maar wat is dat precies?

Het bindweefsel is een heel dun elastisch laagje dat al onze spieren en organen omhult. Wij bestaan voor 80% uit bindweefsel. Kortom: als je al het bindweefsel uit ons lichaam zou verwijderen, dan zouden wij als een hoopje organen op de grond liggen. Ja, zelfs het bot is per definitie compact bindweefsel.



Ons bindweefsel wordt door cellen onderhouden. Er worden steeds nieuwe vezels gespind en oude versleten draadjes worden weer afgebroken. Deze cellen kun je het beste vergelijken met het werk van een spin. Daarom noem ik deze cellen ook wel de 'spinnediertjes'.

Een gezond bindweefsel is elastisch en laat bewegingen van spieren pijnloos in de desbetreffende richtingen toe.


Waar de cellen van ons bindweefsel absoluut niet tegen kunnen zijn stress, een te kort aan lichaamsbeweging of een eenzijdig bewegingspatroon. De 'spinnediertjes' hebben juist een voldoende intensieve bewegingsprikkel nodig om het bindweefsel soepel en elastisch te houden. Stug bindweefsel verkort de streklengte van de spier, waardoor een verhoogde druk op onze gewrichten komt te staan. Dit ervaren wij als pijn. Deze pijn kan als een alarmsignaal voor zelfbescherming van het lichaam worden opgevat. De boodschap van deze 'alarmpijn' is: help me, er kan niet nóg meer meer druk op het gewricht komen, anders beschadigt het gewricht.


Niet alleen voor de stevigheid is het bindweefsel van belang, maar ook voor het transport van voedings- en afvalstoffen. Om van het kleinste bloedvat naar de cel toe te komen, moet het onmisbare zuurstof en moeten de levensbelangrijke voedingsstoffen door een stuk bindweefsel en celtussenvloeistof heen. Dit geldt ook voor het transport van stofwisselingsafvalproducten die van de cel naar het bloedvat moeten. Dit betekent dat de voedingsstoffen die ons niet goed doen, ook in ons bindweefsel terecht komen en daar het milieu verzuren. Deze verzuring is net als psychische stress of onvoldoende beweging een stressprikkel voor de 'bindweefselcellen'.


Bovendien vormen de stofwisselingsafvalproducten en toxines, die in de tussencelruimtes blijven hangen, een belasting. Het bindweefsel raakt verstijfd en de spier verkort.

Een vicieuze cirkel is dan onontkoombaar. Door de pijn gaan wij nog minder bewegen, waardoor afvalstoffen stil gaan staan in de tussencelvloeistof en verzuring optreedt. De pijnprikkel die daaruit voortvloeit draagt weer bij aan het minder bewegen, hetgeen de elasticiteit van het bindweefsel schaadt, waardoor nog meer pijn zal optreden.


Hoe komen wij uit dit ogenschijnlijke eindeloze hamsterrad?


Wetende dat verzadigde vetzuren, dierlijke eiwitten, zonnebloemolie en suiker een belasting voor het lichaam zijn, doe je er goed aan om deze producten te laten staan.

Doe een zelf-test: probeer 4-6 weken bovengenoemde producten te vermijden en ervaar hoe jouw pijngevoel verandert. Leg de nadruk op verse groente en vers fruit. Het natuurlijke vitamine C in combinatie met 2-3 L water of thee per dag zijn namelijk de basis voor de opbouw van een gezond bindweefsel.

Daarnaast is de combinatie van de juiste lichaamsbeweging met rek- en strekoefeningen in voldoende intensiteit van belang.

Als gouden standaard voor diepgaande reiniging van het bindweefsel om daarmee een basis te vormen voor de opbouw van een soepel en gezond bindweefsel, geldt een natuurlijk, onbewerkt eetpatroon baserend op plantaardige voedingsmiddelen. De 'bindweefselcellen' zullen als reactie op het basenoverschot zich 'ontspannen'. Daarnaast kan een bindweefselmassage het bindweefsel versoepelen, de afvoer van afvalstoffen bevorderen en het weefsel elastischer maken. Deze massage is eenvoudig thuis met een foamroller uit te voeren.



Bronvermelding:


Dr. Petra Bracht. (Producer & Actor). (2018). Dieses Essen macht schmerzen?. [Television programme]. Bad Hornburg: Youtube

Dr. Petra Bracht. (Producer & Actor). (2016). Schmerzfrei essen// Ernährung, Schmerzen, Gesundheit, Faszien. [Television programme]. Bad Hornburg: Youtube Dr. Petra Bracht. (Producer & Actor). (2016). Schmerzfrei durch gesunde Faszien// Ernährung, Schmerzen, Gesundheit, Faszien. [Television programme]. Bad Hornburg: Youtube

Dr. Petra Bracht. (Producer & Actor). (2018). 5 Lebensmittel die du nicht essen solltest wenn du Gelenkschmerzen hast | Dr. Petra Bracht.[Television programme]. Bad Hornburg: Youtube

Dr. Karl Hecht. (2016). Zeolith Lebenskraft durch das Urgestein. (1st ed.). Baunach: Spurbuchverlag.

Dr. med habil. dr. Karl Probst. (2017). Der natürliche Weg zu Heilung und Gesundheit. (3rd ed.). Landshut: Wwwbuchdruck-zentrumde - Landshut.

26 keer bekeken

Follow Academy

For Health

  • AcademyForHealth
  • follow Vienne For Health

tel: 0623113639

info@academyforhealth.nl

kvk: 72358998

btw-nummer: NL002380168B41

© 2020 by Academy For Health. Auteursrechten, druk- en typefouten voorbehouden.